26 Nisan 2016 Salı

Futbol Bu, Merak Konusu!

Üniversiteden mezun olduğumdan beri görüşemediğim arkadaşlarımdan bazılarıyla yakın zamanda buluşma imkanı buldum. Her kafadan bir ses, merakla birbirine sorular sorulurken en nihayetinde konu bir şekilde futbola geldi. 
Klasikleşmiş, hatta gelenekselleşmiş sohbetlerimizin olmazsa olmazıdır. Unutmamışlar ki benim spora olan ilgimi bana hücum edercesine bilhassa futbolla ilgili soru bombardımanına tutmaya başladır. Hafif alaycı...

Bir anda bir sessizlik ve tek bir soru yükseldi. "Peki, dünyada kurulan ilk futbol takımını biliyor musunuz?" diye atıldım. Şaşkın bakışlarla birbirlerine bakarlarken, telefonlarından Google amcaya danışmaya başlamışlardı bile. Buradan otomatik olarak bir soru doğuyor. 
Futbol sadece günümüzde oynanan maçlar, transferler, milyon dolarların, Euro'ların akıtıldığı finansal bir mecra mı? Bu soruyu düşüne durun, ben ilk futbol takımının kimdir neyin fesidir bir geçiş yapayım.



O gün bu soruyu ben sordum ama cevabı tam olarak bilmiyordum. İngilizler futbolun tarihine not düşerken, başlangıcını da yazmayı unutmamışlardı. 1857 yılında kurulan Sheffield F.C kulübü temellerini atmıştı. Bugünkü kuralları ilede değil üstelik. Örneğin; ofsayt diye bir kuraldan söz etmek mümkün değildi. Elle müdahale serbestti. 
Faul kelimesinin henüz tanımı yapılmamıştı. Ancak ilerleyen zamanla birlikte şekil değiştirmeye başladı. Bu bakışla; futbolun herhangi bir türünü oynayarak açılış yapan ilk kulüp. 

Daha başka rivayetlere göre Çinlilerin futbol benzeri bir oyunla ilk futbol oynanılan yer olduğu söylentileri de kol gezmekte. Dikkat, made in P.R.C....
Emin olduğumuz bir konu Sheffield F.C'nin ilk futbol kulübü olduğudur. Kurulduğundan 6-7 yıl sonra ise İngiltere futbol federasyonu kurularak (FA) futbolu, modernize edilmesi için ilk adımı attı. FA kurulanana kadar Sheffield kendi kurallarıyla, kendi futbolunu oynuyordu.

Aynı zamanda bir okulun etkisi altında olmadan kurulan da ilk takım. Sheffield'ı bir başka ilk yapan özelliği ise hemen komşusu olan Hallam F.C ile beraber oynadığı ilk derbi maçını yapmış olmaları. Zira bu derbi ile kesin bilgilere dayandırarak söylemek zor. Yinede elimizdeki en olur ve tek bilgi! 
Daha enteresan olanı bizler İstanbul'da Sheffield'ı tartışırken, kaç İngiliz Türkiye'de kurulan ilk Türk takımının "Black Stocking Football Club" olduğunu biliyor ya da sohbet konusu yapıyorlardır.
Karamsar olmak pek tarzım değil ama... Hiç sanmıyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.